August 30, 2009

Medicin som vetenskap

En läkarstudent berättade för mig att läkare kan bota tiotalet sjukdomar (har glömt namnet på dessa sjukdomar, det exakta antalet minns jag heller inte, det kan ha varit 7 eller 14, jag sätter därför siffran i mitten för säkerhet skull).

Alla övriga tusentals krämpor och sjukdomar som människor kan få handlar mer om att man med åtgärder stimulerar kroppens immunförsvar och egna läkeprocesser. Det är inget fel på detta, men det gör en ändå ödmjuk kring rollen läkaren har och att den är allt annat än tex en mekaniker som lagar något. Det är inte läkaren som botar dig i de flesta fall - det är du själv som läker ut eller ditt immunförsvar som vinner och då med hjälp av vissa åtgärder, inte pga. När en bil går sönder så lagar mekanikern den. Inget snack om saken - bilen gör inte ett skit själv. Men när du går sönder så är det du själv som läker dig - och läkarens roll är inte alls lika deltagande som man kan tro.

Om folk bara slutade ha sån enorm respekt för läkekonsten som vetenskap och såg till vad den vet och egentligen kan göra så inser man rätt fort att oavsett vilka absurda grundlösa påståenden Dr Dahlqvist än kläcker ur sig - så gör hon det i förhållande till en vetenskap med mer fundamentala frågetecken och luckor än vad de flesta tror.

Mitt hånskratt av hennes fanatiska högmod kring LCHF sätter sig inte bara i halsen pga att jag likt de flesta tycker det är oansvarigt gentemot människor som är sjuka eftersom hon faktiskt inte VET att det är så här utan att hon bara tror det, utan för att jag seriöst inte riktigt vet vad det är som min rationella sida vilar på för "självklara" fakta. Ett hånskratt ska ju komma från att man VET att någon har fel. Inte som i det här fallet, för att HON inte vet så mycket som hon själv tror.

Läkekonsten har enormt många frågetecken kvar kring hur hormonerna i vår kropp fungerar och spelar roll. Vi vet att vår livssituation, inklusive det vi äter, kan påverka hormonerna i vår kropp. Vi har även bara precis börjat upptäcka hur egenskaper ärvs på fler sätt än genom arvsmassan.

Nej, läkekonst och modern medicin är inte kvacksalveri. Jag skulle uppskatta om folk insåg att världen består inte av två läger - de som tror på den västerländska vetenskapliga medicinen till fullo, och de som avfärdar den för healing, homeopati och annat liknande.

Jag befinner mig heller inte i mitten mellan dessa ting, så sluta tänkt så polärt, för det gör inte jag - jag anser att det finns inget vettigt alls med "alternativmedicin" öht. Utan jag kritiserar den etablerade medicinen på helt andra premisser - för att den vet om vilka begränsningar den har, men av div "etiska skäl" ändå försöker upprätthålla en auktoritet gentemot folk där man helst slipper bli ifrågasatt på samma sätt som övriga vetenskapsmän blir. Den sjukligt stora respekt folk har för en professor eller docent i medicin står bortom all akademisk proportion till vad vederbörande sysslar med rent vetenskapligt. Det hela handlar om att de sysslar med kombinationen vetenskap och att rädda folk från personliga tragedier. Läkarna har en märklig roll i vårat samhälle därför. De hamnar på en piedestal och de protesterar inte mot det heller. Hade läkarna försökt kliva ner lite oftare och varit lite mer ödmjuka hade jag troligen också respekterat dem mycket mer. Men eftersom läkare bara är människor - så gör de som alla människor med makt gör - de trivs med den. Det vore extremt konstigt ifall jag ansåg att de skulle bete sig annorlunda. Nej, därför är det lättare om vi beter oss mer mot dem som vi gör mot andra akademiker. Att vi inte bockar djupare för en medicinare än för en kemist eller jurist. ALLA fält är fyllda med tveksamheter och begränsningar - inte minst medicinen.

Som sagt, det är inget fel på detta med modern medicin i sig. För det finns inget bättre än den moderna medicinen i förhållande till sjukdomar. Inget. Men det är och förblir en vetenskap som uppenbarligen bara är i sin linda - och i förhållande till något så oerhört viktigt som vår hälsa och våra kroppar borde det göra att folk inte hyste en sån blind tilltro till den som folk gör.

Jag har inte jättebra respekt för modern västerländsk medicin idag och de åsiktsbaserade svar den har på en del outredda ting, men jag har full tilltro till att den kommer kunna besvara allting den frågar sig mycket bättre än den kan idag och därmed göra sig mycket mer förtjänt av den respekt den alltså redan har idag.

Jag läste någonstans att 1900talet var fysikens århundrade. Detta var århundradet då fysiken mer än någon annan vetenskap gjorde viktiga framsteg som påverkade våra liv och andra vetenskaper. Jag läste också att medicinen kommer bli 2000talets viktigaste vetenskap - att det är nu som den kommer göra sina stora framsteg, mycket tack vare att den nu äntligen har instrumenten för det. Det är nästan uppenbart att detta profetiska resonemang stämmer, för det verkar som det är så mycket som vi har börjat ana, som vi därför snart kommer kunna förstå. Detta säger oss också att 2100-talets viktigaste vetenskapliga framsteg MÅSTE göras inom de politiska och sociala vetenskaperna, eftersom vi kommer få allt mer och mer bekymmer med hur vi ska förhålla oss till det samhälle som medicinen kommer ge oss, där allt från klinisk odödlighet till botemedel mot de flesta sjukdomar till än mer komplicerade debatter om kloning när den verkligen blir fungerande  - och därmed omkullkasta massor i samhället som vi då kräver lösningar på. Eftersom medicin berör etiken i så många frågor så kommer detta bli oundvikligt. Vi kommer inte långt med Marx, Randh eller någon annan mossig ideologisk guru i ett samhälle där medicinen tex ger oss klinisk odödlighet eller implantat som ger oss nya förmågor eller varför inte genförädling som skulle få Hitler att bli grön av avvund.

Nya frågor kommer kräva nya svar. Nya svar kommer sannerligen ge oss nya frågor. När scifi blir verklighet inom detta här påverkar det oss mycket mer än när vi fick atombombem, el, telefon eller någon annan pryl som är en petitess i jämförelse. Man behöver inte vara speciellt begåvad som siare för att förstå dessa kommande problems existens. Det räcker med att man kan tänka längre än näsan räcker. Men "den tiden den sorgen".. eller hur? Jag tänkte väl det.

Och nej, jag är allt annat än teknofob, jag tror inte att vi kan pausa eller tankeförbjuda oss ur dessa kommande vetenskapsorsakade bekymmer där medicinen kommer stå längst fram - utan vi måste fortsätta gå vidare - som alltid - eftersom trots problemen så kommer vi få så mycket fantastiskt ur allt detta.

Tänk er en dag då inga barn behöver dö i cancer utan faktiskt alla får chansen att prova leva livet. Tänk er en dag då livet inte tar slut förrän du själv vill det och är nöjd. Tänk er att slippa lida för en massa krämpor och hemska plågsamma sjukdomar. Allt det här kommer komma, tack vare just den moderna vetenskapliga medicinen. Det har jag fullt förtroende för. Just för att den kan så lite idag är det uppenbart.

 

Och japp, jag skrev den här bloggposten helt enkelt för att jag ville få chansen att nyttja den här coola "transhumanistiska" bilden om Homo superior. Det dräller inte av potentiella ämnen där den passar. Men här fungerande den helt okej. :D ;P

6 Uttalanden »

The URI to TrackBack this entry is: http://terraincognita.blogsome.com/2009/08/30/medicin-som-vetenskap/trackback/

  1. Tänkvärt inlägg om läkarvetenskapen! Tyvärr verkar många alternativare vara lika svart-vita som många av skeptikerna är i denna frågan. Om du är intresserad kan jag verkligen rekommendera att läsa lite av Robin Hanson som studerat detta en hel del. Hans åsikter är förstås också ganska utsatta för kritik från rationalist-hållet, så en del anklagar honom för att själv lida av bias.

    http://www.overcomingbias.com/author/robin-hanson

    Kul citat från Robin:

    “Sadly, most anti-mystics think their strongest case is medicine. They don’t realize that the vast majority of medical treatments have no better supporting “scientific” evidence than the alternative medicine they deride, nor that modern medicine can only claim credit for a small fraction of our lifespan gains. Someone needs to school them; they make the rest of us anti-mystics look bad!”

    För övrigt, läs gärna kommentarerna till hans inlägg, de är ofta mycket tänkvärda. Det är många intelligenta individer som hänger på Ovecoming Bias och Less Wrong.

    Comment by Marcus B — August 31, 2009 @ 8:14 am

  2. Marcus: Det känns alltid lika fel att diskutera problem med den moderna medicinen, man hamnar alltid i skottfältet för att då automatiskt sympatisera med alternativmedicin. Så en en gång: Det gör jag inte. Det kan inte nog understrykas.

    Förövrigt håller jag med. Alternativmedicin är så fyllt av trams att man nog rätt lätt riskerar att glömma bort att det också finns en hel del, om än mindre spektakulärt och flummigt formulerat, trams inom den etablerade medicinen. Bara ta en sån sak som hur man missbrukar generaliseringar vid diagnoser. “Övervikt är onyttigt, övervikt kan leda till cancer”, blir alltid omvandlat så att alla med övervikt får cancer när vissa läkare sen bemöter sina patienter. Vilket egentligen är lika ovetenskapligt som att hålla en bit kvarts på bröstet och säga att det helar. Även fast principen om “övervikt kan orsaka cancer” alltså stämmer. De kunde lika gärna säga att eftersom vissa kan halka i regnstormar så är regnstormar något som orsakar att folk halkar. Inte helt oväntat blir läkare också ofta försiktighetsnarkomaner. Men dessa generaliseringar är pseudovetenskapliga.

    Tänk om tex en arkeolog arbetade så. Det brukar vara så att gravar som ser ut på det här sättet innehåller bara mansskelett, alltså behöver vi inte undersöka gravens skelett på vilket kön vi kan hitta. Det stämmer ju oftast, alltså stämmer det alltid.

    Det blir genast rätt absurt att skylla en krämpa på en generellt rätt diagnos då. När man tänker efter. Ja just det, det har hänt att arkeologer har jobbat så här, det har också hamnat i läroböckerna som skräckexempel på hur man inte får jobba som arkeolog.

    Alltså instämmer jag till fullo att på något sätt känns angreppen på alternativmedicin som att de trots att de känns som att slå in bollar i öppna mål, kommer från en planhalva som i den här frågan inte heller kan skryta med en målvakt på heltid.

    Comment by Terra — August 31, 2009 @ 8:21 am

  3. Kul post. Har precis hittat till din blogg när jag letade info om LCHF-diet, eller snarare när jag letade efter lite nyanserade åsikter om sagda diet.
    Det verkar mest som om dieter i allmänhet och LCHF i synnerhet hamnar i den svart-vita skalan.
    Antingen är man i den och fanatisk anhängare som den värsta självmordsbombaren, eller så sitter man på andra sidan och kräver bevis som inte finns och är minst sagt lika fanatisk.
    Egentligen är jag skeptisk till alla “mirakeldieter” då man oftast hänvisar till viktminskning och alla profeter har sin egen diet till nirvana typ.
    Jag brukar vara lite ofin och hävda att det som vetenskapligt fungerar är att se till att man har ett större uttag av energi än man tillför (mer motion, mindre mat) men jag är intresserad av hur kroppen skulle reagera på en ändrad näringsbalans. I det här fallet mindre kolhydrater och mer fett.

    Nåja, tänkte läsa lite fler inlägg, det finns ju en del kvar då jag just hittade hit. :)

    Tack för intressant läsning så här långt iallfall.

    /Gnutten

    Comment by Gnutt — August 31, 2009 @ 7:03 pm

  4. Gnutt: Välkommen och tack.

    Comment by Terra — August 31, 2009 @ 7:05 pm

  5. Haha, roligt inlägg.

    Jag har själv tänkt i liknande banor. Medicin brukar anses som mest vetenskapligt av de undersökta ämnena när Vetenskap och Allmänhet gör sina undersökningar. Det är helt obegripligt.

    Angående citatet av Robin Hanson så vill jag ändå nyansera lite. Modern medicin ger ändå förmodligen några års längre livslängd vilket inte är obetydligt, även om den stora ökningen sen 1700-talet till största delen beror på helt andra saker.

    Och då är inte de framsteg som förbättrar livskvaliten men inte förlänger livet medräknade som Alvedon, Viagra mm.

    Comment by JR — September 3, 2009 @ 2:21 pm

  6. Johan: Tackar för kommentaren. Jag instämmer i stort. Vill dock tillskriva penicillinet en stor portion förbättring för hälsan. Numera dör inte så många av pesten pga en sån sak tex.

    Comment by Terra — September 3, 2009 @ 3:48 pm

RSS för kommentarer på denna post.

Lämna ett uttalande

HTML tillåten: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>

Kommentarer kan ibland fastna i spamfiltret för moderation - ha tålamod - de försvinner inte.
Jag som kommenterar här godkänner reglerna (finns under "Om bloggen").





Anti-spam measure: please retype the above text into the box provided.