Skolan
Björklund åkte ju på stryk i debatten innan om den svenska skolan när han inte kunde presentera källor till sina påståenden om dess nedgång. Nu kan han det. Att svenska skolan är på dekis är ingen nyhet för mig så jag blir inte överaskad att Björklund fick rätt. Synd bara att Björklund bevisligen inte förmått vända trenden själv. Den socialdemokratiska modellens skador håller så att säga fortfarande i sig.
Ett stort problem i kråksången har jag nämnt tidigare och är ju att Björklund och de flesta andra som erkänner att det finns ett problem åberopar lösningar som knappast är relevanta för en radikal förbättring. Att fokusera en massa på betyg och "disciplin" är lite som att plåstra om ett återkommande sår, istället för att bota problemen som orsakar såren.
Man måste ju börja i grunden. Nämligen synen på vad kunskap är och vad det är värt. Så länge pedagogiken är uppbyggd på att elevers åsikter är lika mycket värda som vetenskapliga fakta så kommer elever överlag ha svårt att förstå värdet med vetenskap. För flumsocialisterna var katedern en förlängning av borgerlighetens förtryck av klasser eller något. I verkligheten är katederundervisning troligen där vi ska börja. Vi bör sluta fokusera på att eleverna ska presentera sina åsikter och återigen fokusera på en undervisning där läraren lär ut och eleverna lär. Läraren ska sluta vara en ordförande på en demokratisk partistämma där allas åsikter är lika viktiga och återgå till att vara makten i klassrummet.



Jag kan bara hålla med dig. Kan ju tyckas att det låter hårt med disciplin, och att snällhet och fluffiga kaniner är det bästa. “Huvudsaken folk mår bra”. Jag hade lite den inställningen förut, faktiskt.
Nu tänker jag tillbaka på min skoltid och inser hur mycket bättre allting hade varit om det varit mer raka rör. De bästa lärarna var faktiskt de som brydde sig och tryckte upp en mot väggen om man var stöddig. Synd att det var de som blev prickade först, medan flumfröken med SSU-pin på jackan var föredömet. Jävligt lätt att få högsta betyg med såna lärare, för den som är någorlunda manipulativt begåvad. Bara att få med nyckelorden demokrati, kontext, perspektiv och problematisera.
Björklund och gänget har sett problemet, men fegar med lösningen. Verkar som de innerst inne tror att folk vill ha flumskolan.
Det borde, till exempel, saneras bland utbildningar. Åtminstone i gymnasiet. Minns att jag läste “Eleven är förberedd inför fortsatta studier på Komvux” om Medieprogrammet förut. Vi gjorde en granskning av utbildningar och resultat på tidningen där jag jobbade.
Comment by Dan — January 30, 2009 @ 12:09 pm
Dan: Ja det borde absolut saneras på gymnasieutbildningar. Behåll lärlingsutbildningarna till rena yrken som elektriker och snickare och sånt och minska sen de teoretiska till två eller tre alternativ.
Comment by Terra — January 30, 2009 @ 12:35 pm
Det första man bör göra är att slopa betyg helt. Inför bättre omdömen där läraren får argumentera för sin sak. Många lärare i skolan jag har pratat med, anser att det skulle vara det bästa och att man kunskapsmässigt endast har godkänt som betyg.
När man ska upp i högre nivå kan man alltid göra ett högskoleprov för att testa ens förmåga att klara högre studier.
Men jag håller med. Disciplin är ett fint ord som dock inte betyder mycket för elevernas prestation.
Kan inte eleverna få må bra i skolan också? Det är enligt mig minst lika viktigt som att man ska prestera bra. Har varit deprimerad i över två år nu, men har som tur var klarat mig ganska bra - kunde dock gjort mycket bättre ifrån mig.
Comment by Smaklös — January 30, 2009 @ 1:04 pm
När det gäller det som Smaklös säger tycker jag det borde finnas “Enkel”, “Normal” och “Avancerad” kurs i det mesta. Det där med bara godkänd eller icke godkänd är inte så dumt - det tar helt klart fokus från betyg och sätter det på kunskap. När jag gick i högstadiet fanns det “Allmän” och “Särskild” i matte och engelska. Betygen räknades lika, så det spelade ingen roll vilken kurs folk gick.
Min lärar-bror sågar lite grann den här formen av uppdelning som jag gör. Det gör att det blir en sorts prestige bland föräldrar att ha sina ungar i svåra kurser, som vissa sedan misslyckas i och får skäll hemifrån för, menar han. Men jag är inte helt säker på att han har rätt. Är det verkligen skolans problem om föräldrarna beter sig sådär?
Det stör mig dessutom att elitism är ok när det gäller idrottsinriktade utbildningar, men inte inom till exempel natur och samhälle.
Comment by Dan — January 30, 2009 @ 2:03 pm
Dan
Ett mycket intressant inlägg. Jag håller med.
Av någon anledning ? skulle det kännas bättre både för lärare och elever. Nej, jag tror inte att det skulle bli mer elitism än vad det är idag, med matte a, b, c, d, e och “diskret” som exempel.
Hur mycket kommer en person som läst matte a och fått vg ihåg i jämförelse med en person som fått betyget mvg? Det är enligt mig mer relevant, som du också verkar mena, att prestigen ligger i hur många kurser på avancerad nivån man läst.
Idrotten, utan hälsa, bör slopas helt i den kommunala skolan. Sånt kan man göra på sin fritid. Eller, göra det valbart.
Comment by Smaklös — January 30, 2009 @ 3:41 pm
Roten till det onda ligger väl redan hos de svenska förskolorna, där barnen redan från de tidigaste åren skolas in i föreställningen att de är kungar och drottningar som kan förvänta sig att alltid få ha roligt och få sina önskemål tilgodosedda. När de börjar i gymnasiet sitter det således i ryggmärgen att deras åsikt och föreställningar är lika mycket värda som lärarens, att elevdemokrati innebär kunskapsdemokrati etc.
Vidare är det mycket dålig kvalitet på många lärare, något jag känner att jag kan uttala mig om efter de kurser i lärarutbildningen jag gått. Ämneskunskaperna hos lärare i samhällsämnen är ofta riktigt låg, liksom förmågan att bedöma och betygssätta. Framförallt har det varit ett gissel att så många lärare hittils varit obehöriga, och att antalet akademiskt utbildade lektorer ute på gymnasieskolorna varit försvinnande liten.
Om det är till någon tröst så står ju GY09 får en ny kunskapssyn som vänder sig mot den tidigare förhärskande relativismen och kunskapsdemokratin. Den förordar inte uttryckligen katederundervisning, men pekar åt det hållet
Comment by Djingis — January 30, 2009 @ 5:22 pm